Fra idé til bundlinje: Inspirationskatalog til bedre produktudvikling i danske virksomheder

 (Publikation fra DEA.nu)
Danske virksomheder investerer hvert år ca. 35 mia. kr. i forskning og udvikling, der på lang sigt kan fremtidssikre forretningen. Men vejen fra den gode idé og videre til prototyper, demonstration og yderligere produktudvikling til salg og markedsføring er ikke altid lige til. Mange danske virksomheder oplever derfor udfordringer med denne værdikæde.

Eksempelvis stammer en lavere andel af vores samlede eksport fra medium- og højteknologiske produkter i forhold til andre europæiske lande. Hvis vi skal sikre, at der også om 20 år udvikles og produceres innovative produkter i Danmark er det derfor vigtigt, at danske virksomheder bliver bedre til at omsætte viden til produkter.

At udvikle et produkt med gode afsætningsmuligheder på nationale eller globale markederer en betydelig udfordring i sig selv. Men at gentage kunsten i årevis, eller gennem flere produktlinjer kræver, at virksomheden er indrettet til at understøtte en effektiv og innovativ produktudvikling

Derfor inviterede DEA en række virksomheder til at diskutere problemstillingen og bidrage med erfaringer og synspunkter. Deltagerne repræsenterer nogle af Danmarks største såvel som små og mellemstore videnintensive virksomheder. Også dele af det offentlige innovations-fremmesystem var repræsenteret blandt deltagerne.

På baggrund af deltagernes input og en afdækning af forskningen på området har DEA udviklet denne guide, som forhåbentligt kan inspirere danske virksomheder i arbejdet med at omsætte idéer og viden til nye produkter. Guiden giver inspiration til forbedringer indenfor nedenstående nøgleområder, som har afgørende betydning for produktudviklingen i bådesmå, mellemstore og store danske virksomheder.

  1. Få styr på idéudviklingen
  2. Opbyg et stærkt FoU-beredskab
  3. Prototypen skal skabe værdi

 

God læselyst!

Download publikation