DesignZealand – fra form til proces

 

Design Skaber Værdi!

“Virksomheder, der anvender design og designkompetencer som en central del af udviklings- og forretningsprocesser, er mere innovative og tjener flere penge end virksomheder, der ikke arbejder med design, eller som kun anvender design som sidste styling og finish af produkter”. (fra analyse Erhvervsstyrelsen)

Dermed Punktum;)

DesignZealand er et netværk for designvirksomheder, etableret af evv med det formål at styrke design som strategisk erhvervskompetence til at fremme innovation i det regionale erhvervsliv, såvel i private som i offentlige virksomheder. Alle typer designvirksomheder er velkommen  til at opleve de mange fordele, som man får ved at blive medlem af  netværket omkring design og innovation.

  • gratis inspirationsforedrag med indlæg fra større danske designvirksomheder, brancheforeninger, uddannelsesinstitutioner
  • netværksmøder med opdateret viden om designtænkning, udvidede designbegreber som servicedesign og konceptdesign.
  • tilbud om deltagelse i “SolutionCamps” med cases vedr. produktudvikling, Offentligt-Privat-Samarbejder (ops) mv.

Læs mere

 

Caseeksempel:
ServiceDesign – vejen til enke løsninger

Kan servicedesign anvendes til at gøre offentlige serviceydelser mere brugervenlige? Det besluttede Erhvervs- og Byggestyrelsen at undersøge som et led i regeringens designindsats DesignDanmark.

Servicedesign dækker over design af systemer, processer og immaterielle serviceydelser, der sigter mod at levere en service til en bruger. Servicedesign er således en sammensætning af allerede velkendte designdiscipliner som bl.a. kommunikationsdesign, interaktionsdesign og digital design kombineret med nye etnologiske metoder, hvor det grundlæggende handler om at inddrage brugernes adfærd og behov.

HVAD KAN SERVICEDESIGN?
Evalueringer af servicedesignprojekterne viser, at de har skabt værdi for både borgere, offentlige institutioner og offentligt ansatte. Styrken ligger i kombinationen af den designdrevne og brugercentrerede tilgang. For eksempel har projekterne bidraget til at skabe:

  • Større brugertilfredshed
  • Større organisatorisk effektivitet, kapacitetsudnyttelse og kvalitet
  • Mere arbejdsglæde blandt personalet
  • Større fagligt engagement & Færre sygedage

Læs mere …